I denne opgave vil jeg tage udgangspunkt i en af verdens mest kendte litterære værker for børn
og unge. De syv bøger, som Harry Potter serien spænder sig over, er skrevet af
britiske J. K. Rowling, og hun
er blevet en ”darling” inden for fantasybøgernes verden. Er bøgernes intension lige at gå til eller kan man
finde skjulte referencer gemt bag den magiske facade? Er Harry Potter
blot en fortælling om drengen, der blev troldmand, eller har Rowling hentet
inspiration fra tidligere tiders ideologiske kampe?
Børne- og ungdomslitteratur har ændret sig gennem
tiderne. Fra at være dannende i 1700 og 1800 tallet til at have mere fokus på
det æstetiske jo tættere, at man kommer på nutiden. Men det, der går igen i det meste børne-
og ungdomslitteratur, lige fra dets oprindelse og til i dag, er, at
litteraturen spejler sig i den samtid, som den er skrevet i. Om det er en negativ eller positiv
tilgang til sin samtid er forskelligt; men
børne- og ungdomslitteraturen refererer til den verden og til den kultur, som læserne, altså
barnet eller den unge, lever i. ”Children’s litterature tends to be a largely
ideologically conservative genre in that it often upholds the value of the
culture in which it is produced and consumed as part of an inherently didactic
agenda” (E. Parsons, 2011, s. 114). Ordet ideologi har forskellige
betydninger. Ideologi kan både betyde en politisk holdning eller en
grundlæggende og omfattende samfundsopfattelse, hvor man ofte ser, at den politiske ideologi er en del af denne. I denne opgave ser jeg netop på den
grundlæggende samfundsopfattelse, hvor den politiske ideologi spiller en rolle. Der er selvfølgelig altid
undtagelser til reglen om, at børne- og ungdomslitteratur er belærende og
indeholde referencer til samfundsopfattelsen; men opgaven afgrænses til at se
på litteratur, der indeholder ideologiske tendenser.
Børn og unge
bliver, igennem den litteratur, som
de læser, uanset om det
er billedbøger eller ungdomsromaner, introduceret til de holdninger, som er
gældende i den kultur, de er født ind i. Hovedpersoner
i fortællinger har værdier eller tilegner sig værdier, som er anset for at være
hovedværdierne for den kultur, som
litteraturen er skrevet ind i. ”… a story usually rewards or celebrates
a character because he or she is acting (or learns to act) in line with the
kind of values expoused by the empowered adult culture.” (E. Parsons, 2011, s.
114).
Det er ikke kun den gældende samfundsopfattelse, der bliver givet udtryk for i børne- og ungdomslitteraturen. Også tidligere tiders ideologiske kampe bliver inddraget og bliver sat i spil i forhold til samtidens holdning for at beskrive, hvad der er rigtigt og forkert. Hvilke holdninger vil man i dag se som grotesk og forbudt? Litteraturen for de yngste, syntes at belære sin læser om dette spørgsmål.
Nazismen på Hogwarts
Den største børne- og ungdomsbogs succes i nyere tid syntes meget simpel i sin opbygning. Den beskriver Voldemorts tilbagevenden fra ”døden” og hans ønske om at overtage den magiske verden. Den beskriver helten Harry Potters opvækst fra dreng til mand og hans kamp mod Voldemort. Harry Potter vinder i sidste ende kampen mod Voldemort, sammen med sine venner på Hogwarts. Dette bliver gjort ved hjælp af sammenhold, kærlighed og mod.
Det er ikke kun den gældende samfundsopfattelse, der bliver givet udtryk for i børne- og ungdomslitteraturen. Også tidligere tiders ideologiske kampe bliver inddraget og bliver sat i spil i forhold til samtidens holdning for at beskrive, hvad der er rigtigt og forkert. Hvilke holdninger vil man i dag se som grotesk og forbudt? Litteraturen for de yngste, syntes at belære sin læser om dette spørgsmål.
Nazismen på Hogwarts
Den største børne- og ungdomsbogs succes i nyere tid syntes meget simpel i sin opbygning. Den beskriver Voldemorts tilbagevenden fra ”døden” og hans ønske om at overtage den magiske verden. Den beskriver helten Harry Potters opvækst fra dreng til mand og hans kamp mod Voldemort. Harry Potter vinder i sidste ende kampen mod Voldemort, sammen med sine venner på Hogwarts. Dette bliver gjort ved hjælp af sammenhold, kærlighed og mod.
Man vil, selv med begrænset viden om historiens
gang, hurtigt se en lighed mellem Voldemorts ønske om at overtage den magiske
verden og hans ønske om at ”rense” den, og de voldsomme begivenheder, som fandt
sted i store dele af Europa i mellem 1939 og 1945. I denne del af opgaven vil
jeg analysere ligheden mellem Voldemorts kamp og Hitlers udrensning af jøder under anden
verdenskrig. Umiddelbart ses ligheden hurtigt.
”While magic remains central to the world in
which Harry moves, the delight in magic for its own sake has given way to
larger questions about the uses to which magic should be put, and, more
important, to the way the magical world is organized…” (N. Chevalier, 2005).
Den aldersgruppe, som bøgerne er henvendt til (børn op til 13 år), vil umiddelbart
ikke forstå referencen til anden verdenskrig. For dem er det blot historien om
Voldemort, magikeren, som blev ond. De forstår etikken og moralen i historien ud fra deres konkrete tilgang til at
læse historien. Børn i den aldersgruppe er først i gang med at udvikle deres
færdigheder i forhold til abstrakt tænkning.
Hitlers incitament til at starte anden verdenskrig,
var udrenselse af jøderne, altså den beskidte race og den ariske races fremme –
den rene ”nordiske” race; dette skete ved hjælp fra hans hær Wehrmacht. I Harry Potter bøgerne indleder Voldemort (også kaldet Tom Riddle) en kamp mod Ministeriet for Magi,
for at overtage den magiske verden. Hans ønske er at rense den magiske verden for mudbloods og mugglere - og senere udrydde den
almindelige menneskelige race.
”[…]the Potter novels look back in their
consideration of issues of political justice and the question of how individual
ethical choices can be located in a secular world view that promotes power over
the natural world as its primary defining characteristic.” (N. Chevalier, 2005).
Denne kamp og udrenselse sker med hjælp fra Voldemorts
hær, kaldt Death Eaters. Harry møder for første gang disse Death
Eaters i bog fire, da disse angriber uskyldige mugglere. “’Death Eaters?’ said Harry.
‘What are Death Eaters?’. ‘It’s what You-Know-Who’s supporters called
themselves’… ‘What were You-Know-Who’s supporters up to, levitating Muggles? I
mean, what was the point?” (J.K. Rowling, s. 159).
Den lavstammede
Hitler, som med sit sorte hår (det modsatte af, hvad den ariske race netop så
ud), menes at have en familiær relation til jøderne, hvis man skal tro de
rygter, som siden 1920’erne har floreret. Rygterne siger, at Hitlers bedstemor
skulle være jøde. Dette gør hans handlinger under anden verdenskrig bemærkelsesværdig. Ser
man på Voldemort, Harry Potter seriens ”Hitler”, kæmper han også imod sin egen
”race”. Voldemort var selv en mudblood. Hans Mor, Merope Gaunt, var
magisk, hun forelskede sig i en muggler, og ved hjælp af en Love Potion, fik en forhold til ham. Her ses, at Hitler og
Voldemort begge kæmper for at udrense sin egen ”race”.
Men allerede
inden Voldemort intensiverede kampen mod de ” urene” mennesker, ses en lighed
mellem Nazi Tyskland og den magiske verden. Anden verdenskrig startede omkring
1939, en ”generation” (21 år) efter første verdenskrig sluttede. Da krigen mod
Voldemort starter for alvor i bog 7, er der gået (ca.) en generation, siden
Harrys forældre bliver dræbt af Voldemort
selv, hvilket betød, at Voldemort selv ”døde”. Voldemort syntes at forsvinde,
efter det, der lignede hans død i Lily og James Potters (Harrys forældre) hus, men han levede videre – men
blot som en ånd. Voldemort udtænker sin plan om at overtage den magiske verden
og efterhånden også den
virkelige verden, mens han igennem mange år, samler styrke og viden om at vende
tilbage til verdenen i fysisk form. Hitler sad i fængsel i nogle måneder 1933, efter at have stormet han
politiske modstanders tale. Under fængselsopholdet fastsatte Hitler endelige
hans politiske holdninger, dem der lå til grund for anden verdenskrig.
I 1940, bliver den britiske premiereminister Chamberlain, som blev set som en
”svag” minister i den tid, som han regerede, erstattet med den mere
karismatiske og stærkere Winston Churchill. I Harry Potter seriens første 5
bøger er det Cornelius Fudge, der er den siddende minister for magi. Han bliver
af mange i det magiske samfund anset for at være en svag minister, da han
adskillige gang træffer tvivlsomme beslutninger. Bl.a. i bog to, hvor han er
med til at anholde Hogwarts’ nøglebærer Rubeus Hagrid for en forbrydelse, han
ikke har begået, blot for at signalere til det magiske samfund, at han ”gør noget”
ved sagen. Da Voldemort vender tilbage til verden i menneskelig form i
slutningen af bog fire, nægter Fudge at tro på dette. Det er kun Harry og nogle
få Death Eaters, som så Voldemorts tilbagevenden. Fudge hænger Harry ud
(bog fem) i den magiske verden for at være en løgner. I virkeligheden er Fudge
bange for Voldemort og frygter
for sin position vil blive taget. ”’… it seems he’s [Fudge] become
fond of power, and much more confident. He loves being the Minister of Magic
and he’s managed to convince himself that he’s the clever one…’” ( J.K. Rowling, s. 109). I bog seks bliver Fudge
skiftet ud med den langt mere stålfaste Rufus Scrimgeour.
Efter Voldemort
og hans Death Eaters overtager regeringen i bog syv, og derfor
kontrollen over den magiske verden, intensiveres deres kamp om at udrydde de
”beskidte” racer. Dette sker blandt andet ved, at den magiske befolkning får
undersøgt deres ”blodstatus” (bog 7). Denne metode, var den samme, som blev
brugt under anden verdenskrig, da de personer, man mistænkte for at have
familiær relation til jøderne, fik deres ”blodstatus” undersøgt. I 1930’erne og 1940’erne, blev jøderne forbudt visse professioner, og jødiske børn blev bortvist
fra ”ikke-jødiske skoler”. I Harry Potter bøgerne bliver mugglerne og mudbloods
forbudt at gå på Hogwarts, og de får frataget deres tryllestave.
Ministeriet for
magi starter også i bog syv propaganda, som skal tale for deres sag (Voldemorts
agenda) og i mod dem, hvis blod er urent. Denne propaganda indeholder
blandt andet brochure og overtag af undervisning på Hogwarts. ”[J.K. Rowling]
develops the themes of power and its abuse, as seen in the control of
information, the use of punishment, and the discrepancy between official truth
and perceived reality.” (N. Chevalier,
2005). Dette ses blandt andet, da Harry i bog 7 infiltrerer ministeriet for
magi. Her ser Harry et dusin hekse på magiske vis storproducerer brochurer. “…he [Harry] slid a completed
pamphlet from the pile beside a young witch. He examined it beneath the
Invisibility Cloak. Its pink cover was emblazoned with a golden title: MUDBLOODS
and the Dangers They Pose to a Peaceful Pure-Blood Society.” (J.K. Rowling, s. 277). Denne form for propaganda så
man også i stigende grad før og under anden verdenskrig. Her forsøgte
nazisterne gennem film, plakater, bøger mv. at påvirke befolkningens holdning
til jøderne.
En karakter,
som igennem alle syv Harry Potter bøger, som hvis uskyld deler læsernes mening frem til slutningen af bog
syv. Severus Snape fungerede som Voldemorts højre hånd, under hans første ”invasion”
af den magiske verden. Efter Voldemort ”forsvandt”, tog Albus Dumbledore Snape til sig, i den overbevisning, at Snape ville være på den gode side.
Selvom mange, både elever på Hogwarts samt professorer, tvivler på Snapes
loyalitet til Dumbledore, står han forsat bag Snape. I bog seks syntes Snapes
uskyld dog helt at forsvinde, da han indgår en aftale med Voldemort, som i
sidste ende, betyder at Snape dræber Dumbledore. I bog syv ligner det, at
Snapes loyalitet ligger hos Voldemort, da han overtager rektorstillingen på
Hogwarts. Det er dog først til sidst, i den sidste bog, at man ser, at Snape
altid har været loyal overfor Dumbledore, og at hans handlinger alle er sket på Dumbledores befaling. Snape
har fungeret som spion for Dumbledore, og derfor forsat ”samarbejdet” med
Voldemort. Historien om den ”gode” mand, der samarbejder med ”de onde”, i den
gode sags tjeneste, er en historie, som også blev set under anden verdenskrig.
Oskar Schindler, der var tysk forretningsmand, reddede omkring 1200 jøder fra
døden i koncentrationslejer, ved at bestikke en SS-officer, til at flytte disse
til hans fabrik i den tyskbesatte Polen.
Virkningen af ideologi i børnelitteratur
Virkningen af ideologi i børnelitteratur
Det er tydeligt at se, at der er ideologiske træk i
J.K. Rowlings magiske serie for børn. Nazismeeksemplet er blot et forslag til,
hvordan de syv bøger kan læses. Dette børneværk er ikke alene om at sprede
politiske budskaber. Et andet
var, Winnie the Pooh, som
blev skabt af A.A. Milne i 1920’erne. Disse bøger kan ses som en
reference til Storbritanniens industrielle rejse, og det eventyr rejsen har ført
med sig. ”Pooh reflects a disillusionment with the
pre-World War I world and its leadership. It is a
sustained low-key spoof on official bureaucracies, the adult world in general,
and the adventure and travel tales of nineteenth century imperial Britain.” (R.B. Moynihan, 1973). Også L. Frank
Baums børnebog fra år 1900, The Wonderful Wizard of Oz, synes at have
reference til voksenverden og datidens politik.
Karaktererne i bogen repræsenterer borgere i det samfund, som bogen
er skerevet i. Fugleskræmslet kan repræsentere landmændene. Arbejderne, der
bliver ansat og arbejder under vestens industrialister, kan ses afspejlet i
Jernmanden, mens heksen kan tolkes som en af vestens industrielle
kapitalister.
“The Wonderful
Wizard of Oz, published in 1900 by Lyman Frank Baum, is one of the best known
of American children's stories, but few have given much thought to the way in
which its characters and plot reflect the political and social situation of the
time.” ( R.B. Moynihan, 1973)
Men hvorfor benytter
børnebogsforfatterne “skjulte” ideologiske referencer? Det er klart, at der
er et incitament for forfatterne til de bøger, som børn læser, til at
videresende det, som forfatteren selv opfatter som sunde holdninger og rette
etiske forståelse til den næste generation.
Ved hjælp af ideologi og politik kan forfatterne vise børnene forskellen på
rigtig og forkert,
ud fra deres egen forståelse.
”Childhood is seen as the
crucial formative period in the life of a human being, the time for basic
education about the nature of the world, how to live in it, how to relate to
other people, what to believe, what and how to think – in general, the
intention is to render the world intelligible.” (Parsons 114)
Ved at vise forskellen
mellem godt og ondt, set med forfatterens perspektiv, igennem brug fiktion og
billedbøger m.v., får børnene en visuel oplevelse og budskabet bliver dermed
målrettet deres evne, udviklingsmæssigt set, til at tilegne sig oplysninger –
de indirekte budskaber lagrer sig hos børnene og kommer dermed til at være
medvirkende til at skabe det enkelte barns opfattelse af etik og moral samt
leveregler.
Tager
man Harry Potter- serien som eksempel, bliver de onde, altså Voldemort og hans
hær af Death Eaters, tydeligt portrætteret som de onde – og det er
tydeligt for barnet, at det er dem, som er” umoralske”. På den anden side står
Harry Potter, og ”alle de andre”, som de gode, idolerne og heltene. De bekæmper
”det onde” og har ”de rigtige” holdninger. Ved at ”skjule” dette budskab i en
børnebog, som det enkelte barn kan have svært ved at gennemskue, får
forfatteren ”plantet” sine budskaber om, hvordan man skal se på verden.
Men det er jo også
vigtigt, at børnene tidligt lærer, hvad godt og ondt er. Hvis er barn er vokset
op og løbende er introduceret til positive værdier: åbenhed, kærlighed,
anerkendelse, tillid, respekt osv., vil det også blive de værdier, som personen
bærer ind i voksenlivet og som personen efterlever i sin dagligdag.
“Both adults and
students were acting out the values they had absorbed at an early age. And
those values were taught by their own parents and in their own books. An
analysis of the most popular children's literature indeed provides a magnifying
glass for its society.“ (R.B.
Moynihan, 1973)
Når man ser på
de værdier, som Harry Potter bøgerne forsøger at skildre overfor læserne, er de
universelle for hele verdenen. Etikken om, at der skal være plads til
alle, uanset farve, race eller noget tredje – at man ikke må undertrykke befolkningsgrupper,
er almen opfattelse for største delen af verdens befolkning. Men der findes
også børnebøger, som portrætterer moral og værdi, som kun er gældende inden for
bestemte samfund, eller samfundsgrupper. Disse værdier kan, for andre samfund
eller samfundsgrupper, ses som noget negativt – som værdier eller holdninger,
som de ikke ønsker, deres børn skal have. Derfor kan der også opstå
situationer, hvor man oplever stor uenighed om, hvad og hvordan børnelitteratur
er og bør være. Dette kan forårsage religiøse
eller ideologiske konfilkter. ”The core conflict for the ”ideology” in
children’s literature analysis is politicized around this question of values.
The work becomes implicated in the so called culture wars – that is, the battle
between the religious an secular conservative right versus leftists…” (E. Parsons, 2011, s. 114).
Samtidig kan det også problematiseres, at voksne
mennesker forsøger at ”manipulere” deres egne – måske forkvaklede - værdier,
moral og etik til børn og unge, som på grund af deres udviklingsmæssige alder,
stadig, langt hen ad vejen kun evner at læse teksten ud fra en konkret
opfattelse af verden. Først i starten af puberteten starter barnets udvikling
af evnen til at tænke abstrakt på et højere plan, og derfor er der en risiko
for at voksne forfattere manipulerer egne værdier, moral og etik ind i børnene.
Der påhviler derfor forfattere et stort ansvar, etisk og moralsk, for ikke at
blive manipulerende i sin litteratur.
I forhold til Harry Potter-serien, har J.K. Rowling valgt
temaet med kampen mellem det gode og det onde. Det vil selv mindre børn kunne
forstå, og det vil være en positiv påvirkning af deres dannelse af fremtidige
værdier, etik og moral. Problemet opstår, når en forfatter har kontroversielle
synspunkter, som integreres i børne- og ungdomslitteraturen og skjult forsøger
at påvirke sine unge læsere og at disse tager oplysningerne for pålydende, på
grund af deres udviklingsmæssige alder.
Fra tid til anden sker det, at en forfatter udgiver en
børnebog, som tager alternative emner op. Mange læseres opfattelse af
småbørnslitteraturen er, at den ikke er specielt kontroversielt, da det netop
er litteratur for de mindste. Et eksempel på en børnebog, der netop tager nogle
af de mere kontroversielle værdier
op, kommer fra danske Hans Otto Jørgensen og hans børnebog Vand, blod, tis og maskiner. Bogen indeholder mange små fortællinger
om ulykker. I bogen møder man børn, der kommer ud for ulykker eller selv skaber
dem. Fortællingerne er skildret koldt og kynisk, uden filter.
Harry Potters ideologiske træk og den morale, den
forsøger at skildre, er accepteret af den brede befolkning, fordi den netop
viser hvem, der er de gode og hvem, der er de onde. Harry Potter er i den
forstand meget sort og hvid i sin skildring, og den bliver serveret på en spændende og derfor appetitlig
måde. Til sammenligning er Hans Otto Jørgensens historier meget direkte i sin
beskrivelse og det kan virke voldsomt på børnene. Ideologien og moralen er afvigende, hvilket
gør værket kontroversiel. Børn bliver beskrevet i situationer de færreste
ønsker at se dem i.
Dog kan det kontroversielle også vurderes som noget
positivt. De mere kontroversielle forfattere fremstiller ”verden” for barnet
uden filter, og samtidigt uden for mange egne underliggende værdier, moral og
etik – det gør, at læserens konkrete
tankegang i barne- ungdomsårene kan få viden om den verden, som vi befinder os
i – både set i forhold til skøn- og faglitteratur.
Børnelitteratur er ikke blot æstetiske værker, der er
til for at fornøje de mindste. Børnebogsforfatterne har ofte en agenda og
bruger børnelitteraturen på en belærende måde. Igennem fortællingens indhold, beskrivelse af helte og skurke,
videregiver børnebogsforfatterne værdier og moraler til deres læsere.
Disse værdier kan være globalt gældende
eller gældende indenfor et samfund
eller blot en samfundsgruppe.
Et eksempel på en bog, hvor de værdier, der
videregives, er globalt gældende, er J.K. Rowlings fantasyserie om troldmanden
Harry Potter og hans venner og deres kamp imod den onde Voldemort. Ved at læse
serien, vil den opmærksomme læser kunne finde associationer til de forbrydelser
Hitler gav ordrer til under anden verdenskrig. Voldemorts ønske om at udrydde
de urene, altså mudbloods og mugglers, ligner til forveksling
Hitlers ønske om at udrydde jøderne. Der er samtidig andre ligheder, blandt
andet Severus Snapes loyalitet, som kan associeres til Schindler og det store
arbejde, som han gjorde for at redde mange jøder.
Årsagen til, at J.K. Rowling og andre børnebogsforfatter ”imellem linjerne” indskriver ideologiske synspunkter, er
for at vise læserne, hvad der er de rigtige værdier og, hvad de forkerte
værdier er. J.K. Rowling forsøger at
fortælle sin målgruppe, at man skal være åben overfor andre mennesker og at
undertrykkelse ikke er acceptabel.
Igennem børnelitteraturen bliver værdier og moraler leveret på en spændende og underholdende måde
for børnene. Målgruppen opfanger ikke selv, at der er en moralprædiken, men får
stadig fornemmelsen af, hvem de onde er, og hvad de gør forkert.
Ved at tilskrive børnelitteraturen bestemte værdier,
får børnene allerede fra en tidlig alder en idé om, hvordan man i et samfund
skal opføre sig og behandle andre. Dog har denne brug af værdibaserede
referencer også sine ulemper. De samme værdier er ikke altid gældende i alle
samfund til enhver tid. En børnebog, hvor en bestemt værdi hyldes, vil kunne
skabe problemer i et samfund eller hos en samfundsgruppe, hvor samme værdi ikke
er en den af deres forståelse. Dette kan skabe konflikter. I forhold til Harry
Potter serien, handler det om en underkastelse af en bestemt befolkningsgruppe,
som bliver gjort til skamme. En holdning,
som er meget fremherskende i det meste af verden.
Litteraturliste
Chevalier, Noel. 2005.The Liberty Tree and the Whomping Willow: Political
Justice, Magical Science, and Harry Potter. Lion and the Unicorn: A Critical
Journal of Children’s Literature. Vol. 29, Iss. 3, pg. 397.
Moynihan, Ruth B. 1973. Ideologies in children’s literature: some
preliminary notes. Children’s Literature. Vol. 2.
Parsons, Elizabeth. 2011. Ideology. Keywords for Children’s Literature. Editor:
Philip Nel & Lissa Paul. New York University Press.
Rowling, J.K. 2004. Harry Potter and the Philosopher’s Stone.
Bloomsbury Publishing PLC. (Bog et)
Rowling, J.K.2004. Harry Potter and the Chamber of Secrets. Bloomsbury
Publishing PLC. (Bog to)
Rowling, J.K.2004. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban. Bloomsbury
Publishing PLC. (Bog tre)
Rowling, J.K.2004. Harry Potter and the Goblet of Fire. Bloomsbury
Publishing PLC. (Bog fire)
Rowling, J.K.2004. Harry Potter and the order of the Phoenix. Bloomsbury
Publishing PLC. (Bog fem)
Rowling, J.K.2004. Harry Potter and the Half-blood Prince. Bloomsbury
Publishing PLC. (Bog seks)
Rowling, J.K.2004. Harry Potter and the Deathly Hallows. Bloomsbury
Publishing PLC. (Bog syv)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar