Monstret på de
skrå brædder
Af Pernille Nissen
Friis
3. december 2012
I de sidste og koldeste måneder af 2012
opsætter Århus Teater Mary Shellys Frankenstein, i Nick Dears dramatisering.
Publikum bliver mødt af gotisk dysterhed og bemærkelsesværdige skuespiller
præstationer

Selv for den del af publikum, som på mærkværdigvis ikke har nogle anelse om den ”romantiske” fortællings handling, kan det ikke komme bag på dem, at det er det gotiske tema, som er i højsædet. Startscenen byder på en sørgelig begravelse, og i baggrunden synet af Dr. Frankensteins misfoster eller vidunder.
De
første 20 minutter giver dog en noget forvirret start på forestillingen. Selvom
den originale historie tydeligvis er blevet skåret helt ind til benet, giver
brugen af videoklip og hurtige sceneskift en anden effekt end det filmklippene
var tænkt til. Den første del af første akt bliver langtrukket og nærmest gabende.
Dette er de eneste negative fraser, der skal komme fra denne sure nordjyde i
forhold til denne forestilling. Århus Teaters Frankenstein, viser sig at blive
en storslået oplevelse. Den dystre scenografi giver de helt rigtige kulisser
for skuespillerne at performe i.
Frankensteins
monster spilles af, for den almene befolkning ukendte skuespiller, Jakob Madsen
Kvols. Rollen som ”skabningen”, synes at være en manddomsprøve-lignende
prøvelse, men man sidder tilbage i sit sæde med forbløffelse over Kvols skuespil. Hverken skabningens
brøl, klage eller uvidenhed syntes at være påtaget, og man sidder med følelsen
af at Kvols er monstret, føler dets følelser og forstår dets incitamenter.
Overfor Kvols står Christian Tafdrup i
rollen som Dr. Frankenstein. Rollens melankoli og passion er tydeligt
afbilledet i Tafdrups ordfald i rollen som den skabende forsker. Sammen ser
Kvols og Tafdrups partnerskab ud til at give forestillingen en løft og en dette
er en positiv overraskelse.
En
anden skuespiller, som giver forestillingen en løft og fortjener at blive nævnt,
er Ene Øster Bendtsen i rollen Elizabeth, Dr. Frankensteins forlovede. Hendes
skrubler over Frankensteins passion for sin forskning og melankoliske
tendenser, bliver flot portrætteret i den fortvivlede forlovede.
Med
få humoristiske input, som kan få den lattermilde person til at trække på
smilebåndet, får publikum også andet end den dystre gotiske verden at se.
I
de kolde vintermåneder er god teater en ting at se frem til. Århus Teater har
formået at skabe en underholdende og dyster (læs: positivt dystert)
forestilling, der både giver kuldegysninger og forbløffelse. Kommer man igennem
de første 20 minutters leg med filmklip og desorienterende hurtige sceneskift,
finder man en forestilling, som med beskedne ord kan kaldes god. Tag i teatret
og bliver underholdt i selskab med Dr. Frankenstein og hans monster.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar